Een bewolkte dag? Een perfect moment voor intense kleuren!
Als je een paar zaken in de gaten houdt tijdens dit soort dagen, zal je de klagers snel kunnen aantonen dat dit soort omstandigheden eigenlijk perfect zijn!
Maar het fotograferen op een bewolkte dag is heel iets anders. net als professionele softboxen, zorgen de wolken dat het zonlicht heel mooi en diffuus verspreidt wordt. Er valt nergens direct zonlicht op je onderwerp. Deze verlichting flatteert vrijwel ieder onderwerp en je krijgt die mooie gedetailleerde schaduwpartijen en highlights die een mooi belichting krijgen in plaats van die uitgebeten vlakken.
Vaak wordt er gezegd dat de beelden die op een bewolkte dag gemaakt worden er plat en weinig interessant uitzien. Het beeld ziet vaak wat saai uit met een grijzige waas over je scene. Gelukkig is dat probleem snel opgelost.
De oplossing voor dat vlakke licht ligt in het toevoegen van wat eigen licht. Dat kan door gebruik van een off-camera flitser of een zilverkleurige reflector die wat extra licht op je onderwerp schijnt.
Is je onderwerp niet geschikt voor gebruik van een reflector of flitser (zoals bij deze buffels bijvoorbeeld), gebruik dan de mogelijkheden van je RAW converter en pas door middel van je levels zo aan dat er meer contrast in je beeld komt. Geef je beeld weer een wit en en zwart punt en je zal zien dat hij tot leven komt!
Hoe maak je dit beeld?
Lens: Pentax 150-450mm op 380mm
camera: Pentax K-1
Instellingen: ISO in het midden bereik, diafragma open, korte belichtingstijd
En dan: Wacht tot je compositie klopt en er geen storende elementen in je achtergrond meer zijn.
Dit is een fijne tip Mike. Ik worstel alleen met de pro tip om de foto een wit en een zwart punt te geven. Is dat in bv Lightroom? Ik gebruik daar wel de schuivers voor contrast en belichting, maar zo heb ik het nooit gedaan..
Maarre.. als je dit vaker doet, heb je een vaste fan ?
Dag Wouter, deze tips wil ik inderdaad regelmatig gaan geven. Ik mik zelf op een frequentie van 1 keer per week (en dan tot de inspiratie de brui er aan geeft…)
Je kan het beste je levels openen zodat je je histogram voor je hebt. Als je dan vervolgens de zorgt dat je histogram het hele bereik gaat vullen geef je een wit en zwart punt aan je beeld.
Er zijn verfijndere methoden voor waarbij je ook je grijspunt meeneemt, maar voor de meeste bewerkingen is dit een snelle oplossing die je beeld direct verbeterd. Ik stuur je nog even een voorbeeld via de mail!
Zou ik die mail ook mogen?
Marloesvandoorn83@gmail.com
Alvast veel dank
Beste Marloes,
Het bestandje uit de mail was inmiddels toegevoegd aan deze post. Het is de links-rechts vergelijking.