Fotograferen in de M stand

(het ultieme doel voor de fotograaf?)

Manual Mode Photographer – Smarter than a camera

Ik blader nogal wat af op facebook en zowel in reguliere berichten als in de talrijke fotogroepen duikt er één thema steeds weer op; “Je bent pas een echte fotograaf als je werkt in de M stand van je camera”. Je wordt zelfs doodgegooid met aanbiedingen voor t-shirts die allemaal bedrukt zijn met kreten van dezelfde strekking.

Persoonlijk denk ik dat de eenvoudigste manier om een beginnend fotograaf van een gevorderd fotograaf te onderscheiden is dat de beginner werkelijk denkt dat werken in de manuele stand moeilijk is of een verdienste van de fotograaf. Geen van beiden is waar.

Een gevorderd of professioneel fotograaf zal iedere modus van zijn camera inzetten in de situaties waar de omstandigheden daarom vragen. Zelf gebruik ik regelmatig diafragma voorkeuze en een hybride diafragma/sluitertijd voorkeuze, waarbij ik beide waarden vastzet en de camera de ISO varieert om een correcte belichting te verkrijgen.

Ik denk dat het de hoogste tijd is dat we stoppen met beginnende fotografen te bekritiseren als ze niet in de manuele stand werken. Waarom zouden we in godsnaam aankomende kunstenaars ontmoedigen om hun vak te leren? Net zomin als dat er geen slechte camera’s zijn, zijn er ook geen slechte instellingen.

Wat doet de manual mode?

Het enige dat je als fotograaf doet is het handmatig wijzigen van je diafragma en sluitertijd op aanwijzingen van de ingebouwde lichtmeter van je camera. De snellere manier is uiteraard je camera vertellen dat hij deze waarden automatisch voor je in mag vullen.

Het feit dat je handmatig deze waarden ingeeft in je camera heeft totaal GEEN effect op de kwaliteit van je beelden. Sterker nog, ik durf te stellen dat al dat gefriemel aan je knopjes ten koste gaat van je aandacht voor compositie en timing.

Iedereen is een fotograaf totdat hij in de M stand moet fotograferen?

Alle fotografen die diafragma voorkeuze of sluitertijd voorkeuze gebruiken halen meer uit hun camera omdat de lichtmeter de sluitertijd of het diafragma honderden keren per seconde controleert en waar nodig wijzigt. Vertel de camera gewoon dat hij automatisch de juiste sluitertijd mag gebruiken voor het door jou gewenste diafragma. Iedere keer dat je je compositie aanpast verandert de belichting van je sensor. Je lichtmeter leest deze wijziging en past direct en zonder enige vertraging je belichting aan. Geen enkele kans dat je dit zelf in de manuele stand voor elkaar krijgt!

Waarom zou de belichtingscompensatie knop bij veel fabrikanten toch zo'n prominente plaats op de camera hebben?
Belichtingscompensatie


Kom alsjeblieft niet aan met kreten als “Ik heb meer controle over mijn camera” want die raken kant nog wal. Je hebt een juiste belichting of je hebt het niet en je histogram laat direct zien of je belichting goed was of niet. Als het je INTENTIE is om over- of onder te belichten om een bepaald effect te verkrijgen, kan je dat uitermate nauwkeurig bereiken door gebruik te maken van de BELICHTINGSCOMPENSATIE in combinatie met diafragma of sluitertijd voorkeuze. Manueel belichten heeft natuurlijk zijn plaats voor bijvoorbeeld belichtingen langer dan 30 seconden OF….voor studio werk waar de lichtmeter van de camera de juiste belichting niet kan lezen.

Controle van je histogram; zit alle informatie daar waar je het wilt hebben?

Persoonlijk maakt het me absoluut niets uit of je graag manueel schiet of niet, maar ik erger me enorm aan fotografen (laten we ze wanne-be-professionals noemen) die kritiek hebben op fotografen die in de Av of Tv stand werken.

Kunnen we afspreken dat we gewoon gaan genieten van fotografie met de instellingen waar we ons zelf prettig bij voelen en dat we iedereen in zijn waarde laten? 

Related Posts

Leave a comment