Fotograferen in de M stand
(het ultieme doel voor de fotograaf?)
Manual Mode Photographer – Smarter than a camera
Ik blader nogal wat af op facebook en zowel in reguliere berichten als in de talrijke fotogroepen duikt er één thema steeds weer op; “Je bent pas een echte fotograaf als je werkt in de M stand van je camera”. Je wordt zelfs doodgegooid met aanbiedingen voor t-shirts die allemaal bedrukt zijn met kreten van dezelfde strekking.
Persoonlijk denk ik dat de eenvoudigste manier om een beginnend fotograaf van een gevorderd fotograaf te onderscheiden is dat de beginner werkelijk denkt dat werken in de manuele stand moeilijk is of een verdienste van de fotograaf. Geen van beiden is waar.
Een gevorderd of professioneel fotograaf zal iedere modus van zijn camera inzetten in de situaties waar de omstandigheden daarom vragen. Zelf gebruik ik regelmatig diafragma voorkeuze en een hybride diafragma/sluitertijd voorkeuze, waarbij ik beide waarden vastzet en de camera de ISO varieert om een correcte belichting te verkrijgen.
Ik denk dat het de hoogste tijd is dat we stoppen met beginnende fotografen te bekritiseren als ze niet in de manuele stand werken. Waarom zouden we in godsnaam aankomende kunstenaars ontmoedigen om hun vak te leren? Net zomin als dat er geen slechte camera’s zijn, zijn er ook geen slechte instellingen.
Wat doet de manual mode?
Het enige dat je als fotograaf doet is het handmatig wijzigen van je diafragma en sluitertijd op aanwijzingen van de ingebouwde lichtmeter van je camera. De snellere manier is uiteraard je camera vertellen dat hij deze waarden automatisch voor je in mag vullen.
Het feit dat je handmatig deze waarden ingeeft in je camera heeft totaal GEEN effect op de kwaliteit van je beelden. Sterker nog, ik durf te stellen dat al dat gefriemel aan je knopjes ten koste gaat van je aandacht voor compositie en timing.
Alle fotografen die diafragma voorkeuze of sluitertijd voorkeuze gebruiken halen meer uit hun camera omdat de lichtmeter de sluitertijd of het diafragma honderden keren per seconde controleert en waar nodig wijzigt. Vertel de camera gewoon dat hij automatisch de juiste sluitertijd mag gebruiken voor het door jou gewenste diafragma. Iedere keer dat je je compositie aanpast verandert de belichting van je sensor. Je lichtmeter leest deze wijziging en past direct en zonder enige vertraging je belichting aan. Geen enkele kans dat je dit zelf in de manuele stand voor elkaar krijgt!
Belichtingscompensatie
Kom alsjeblieft niet aan met kreten als “Ik heb meer controle over mijn camera” want die raken kant nog wal. Je hebt een juiste belichting of je hebt het niet en je histogram laat direct zien of je belichting goed was of niet. Als het je INTENTIE is om over- of onder te belichten om een bepaald effect te verkrijgen, kan je dat uitermate nauwkeurig bereiken door gebruik te maken van de BELICHTINGSCOMPENSATIE in combinatie met diafragma of sluitertijd voorkeuze. Manueel belichten heeft natuurlijk zijn plaats voor bijvoorbeeld belichtingen langer dan 30 seconden OF….voor studio werk waar de lichtmeter van de camera de juiste belichting niet kan lezen.
Persoonlijk maakt het me absoluut niets uit of je graag manueel schiet of niet, maar ik erger me enorm aan fotografen (laten we ze wanne-be-professionals noemen) die kritiek hebben op fotografen die in de Av of Tv stand werken.
Kunnen we afspreken dat we gewoon gaan genieten van fotografie met de instellingen waar we ons zelf prettig bij voelen en dat we iedereen in zijn waarde laten?
Dankjewel voor deze uiteenzetting. Ik fotografeer ook al jaren (semi-professioneel) en erger me ook aan die kreten dat alleen de M stand goed zou zijn. Je bent hoe of hoe aangewezen op de belichtingsmeter van je camera (behalve met flitsfotografie in de studio). Als je Av schiet dan kun je het diafragma en de iso zelf instellen. De camera kiest een sluitertijd, en als je daar ontevreden over bent dan kun je altijd nog compenseren door de belichtingscompensatie knop te gebruiken. Hiermee heb je toch alle controle die je nodig hebt. Wat ga je in de M stand doen als je bijvoorbeeld ergens een landschap fotografeert? Een wilde gok doen welke drie standen in de belichtingsdriehoek je nodig hebt, en er dan achter komen dat de foto vreselijk over of onderbelicht is? En dan verder rommelen totdat je het wel goed hebt? Veel verknoeide tijd dus.
Dank je voor je reactie Adelheid, goed om te lezen dat er meer fotografen zijn die weten dat schieten in een half-automaat veel gemak kan bieden!
Nu hopen dat ze al die zgn. basis cursussen ook gaan wijzigen. Wordt zo moe van dat verplichte M-gedoe. De digitale camera’s hebben niet voor niets die mogelijkheden. M-stand vergelijk ik vaak met een auto met cruise control, park-assist e.d. en dat allemaal niet gebruiken, want anders ben je geen goede chauffeur.
Dag Chris, ik snap dat veel fotografen de M-stand gebruiken om uit te leggen hoe de belichtingsdriehoek werkt, maar daar zijn ook andere mogelijkheden voor. Maar over het algemeen worden je beelden naar mijn mening beter als je minder met het instellen van je camera bezig bent en meer met het nadenken over je compositie en creative proces.
Ik vind deze uitleg netjes en leuk als je onderaan op play klikt kun je eea uitproberen.
Canonoutsideofauto.ca/learn
Goed geschreven en heel herkenbaar. Ik fotografeer al een jaar of 20 en ik richt me met name op vogelfotografie. In het begin de automatische stand en na verloop van tijd de A-stand. Een maat van mij zweert bij de M-stand en heb dat ook geprobeerd maar kan er moeilijk aan wennen en het kost mij teveel tijd. Daarbij komt dat vogels niet altijd stil blijven zitten en voor vogels in vlucht is het helemaal lastig. Door het gepruts met de instellingen verlies je momentum en dat is erg jammer!
Ik houd het bij de A-stand met af en toe een uitstapje naar de M-stand om dingen te proberen.
Voor vogels insecten c.a. kies ik voor snelle sluitertijd, dus juist niet de a stand
Een prachtig betoog voor de diafragma/sluitertijd voorkeuze. Waarom is het standje M(oeilijk) de heilige graal in de fotografie. Als je standje M(oeilijk) niet of wenig gebruikt doe je iets verkeerds, tel je niet mee, je bent een afvallige in de fotografie, je krijgt een kruisje achter je naam. Een heerlijk en gerechtvaardigd artikel om te lezen. Bedankt Mike.