Lightpainting melkweg natuur
Namibië leent zicht voor het vastleggen van de melkweg.

Lightpainting in de natuur

Als je denkt aan potentiële onderwerpen waarmee je als lightpainter aan de slag kan gaan, zal een donker bos niet direct op de eerste plaats van je to-do lijst belanden. Toch speelde ik al langer met het idee om ook in Nederland eens aan de slag te gaan met kunstlicht in de natuur.

Normaal gesproken zijn onze bossen lastig om mee te werken. De nachtelijke hemel wordt vaak door de boomkruinen afgedekt en ook de contrasten zijn vaak te sterk. Op een zonnige dag worden de organische lijnen al snel onderbroken door harde schaduwen waardoor een onregelmatig beeld ontstaat. Een bos oogt daardoor rommelig met zijn wirwar van lijnen in met name de achtergrond.  Op een bewolkte, of nog liever, een mistige dag het bos betreden levert meestal mooiere beelden op. Het is dan mogelijk om met behulp van de mist je onderwerpen los te krijgen van de achtergrond en ze in volle glorie aan de kijker te presenteren. Daarnaast is het zachte strooilicht ook nog eens heerlijk om mee te werken!

Lightpainting en paddestoelen
Lightpainting en paddestoelen? Een droomcombinatie 🙂

Fotograferen in de nacht

’s Nachts begin je als fotograaf als het ware met een onbelicht beeld. Los van wat silhouetten van de bomen die afsteken tegen de nachtelijke hemel, zal er vrijwel niets te zien zijn in je beeld. Pas als je ingrijpt in de situatie en licht gaat toevoegen, openbaart de schoonheid van de nacht en het landschap zich aan je. De lucht wordt eerst diepblauw en zal later op de avond al zijn kleur en licht compleet verliezen.

Dit toevoegen van licht kan op veel manieren. Je kan bijvoorbeeld denken aan de volgende lichtbronnen:

  • De koplampen van een (toevallig passerende) auto
  • Het inflitsen van delen in je compositie. Dit kan vanaf een vast punt, maar je kan ook met je flitser in de hand vanaf meerdere punten een flits geven.
  • Het aanlichten van je onderwerp met een zaklamp
  • Het gebruik van studiolampen die op batterijen werken.
  • Het gebruik van lightpainting tubes (zoals ik ook in mijn workshops lightpainting toepas).
Lightpainting Nature
Lightpainten in de natuur; hier worden de bomen aangelicht met een rode lamp.

Het lightpainten van de nightscapes

Ik zorg zelf altijd dat ik ruim voor zonsondergang op de locatie ben om niet voor onverwachte verrassingen te staan. Geen gehaast met apparatuur en alle tijd en rust om op zoek te gaan naar een fijne compositie. Je kan tijdens een shoot wel wisselen van positie en compositie, maar je zal daarna erg veel moeite hebben om in het pikkedonker weer een mooie plek te vinden.

Hierna ga je aan de slag met het balanceren van je diverse lichtbronnen. Er zijn hierbij een aantal zaken waar je over moet nadenken:

  • Kies een sluitertijd, diafragma en ISO waarbij de omgeving nog net zichtbaar is én jij tijd genoeg hebt om een tekening te maken
  • Gebruik een lichtbron die je kan dimmen. Lichtbronnen die daarnaast ook nog van kleur kunnen veranderen en naar keuze breed of smal uitstralen zijn nog beter
  • Creëer licht dat van meerdere kanten komt. Een lichtbron die in lijn staat met je camera en lens zal een plat beeld geven. Licht dat elkaar kruist help om ongewenste schaduw te verminderen en zal de vormen accentueren.
  • Varieer je instellingen en houdt er rekening mee dat onderwerpen dicht bij de lichtbron meer licht zullen vangen dan onderwerpen die verder weg liggen. Om ook licht in de boomtoppen te krijgen, moet je die dus langer belichten.
Lightpainting in het bos
Een kathedraal van bomen uitgelicht met 3 lichtbronnen.

Lightpainting in de nacht

In januari 2021 ging ik op pad met een set Nanlite studiolampen om een beeld dat al geruime tijd in mijn hoofd zat eindelijk eens vorm te geven. De omstandigheden waren op papier goed, droog maar wel met een hoge luchtvochtigheid zodat een klein beetje nevel mogelijk zou moeten zijn.
Nadat we een geschikte compositie hadden gevonden, begon het uitlichten van de scene.
Eerst het basislicht voor de silhouetten – met de Nanlite Forza 60 – dan het hulplicht voor het aanlichten van de bomen in de vorm van een Nanlite Pavotube 30C en tot slot wat kleine Nanlite Pavotube 6C’s voor de licht accenten.

Deze kathedraal in het bos is redelijk snel tot stand gekomen, maar ik merk uiteraard wel dat mijn jarenlange ervaring ervoor zorgt dat ik nauwelijks hoef te zoeken naar de juiste instellingen. Ik wil dat alle elementen van de foto zo goed mogelijk in balans zijn en het beeld een WOW effect aan de kijker geeft. De juiste verhouding tussen de lichtbronnen in combinatie met de camera-instelling is de zoektocht waar ik zo van kan genieten!

Magisch bos, lightpainting
De magie van een nachtelijk bos, hier benadrukt met 4 lichtbronnen.
Nightscapes in de natuur
Nightscapes in de natuur.

Wil je meer weten over deze vorm van fotografie? Neem dan eens contact met me op of ga mee op één van de workshops die ik regelmatig over dit thema geef.

85.00
Aanmelden

Related Posts

Leave a comment