Focus stacking in Photoshop CC

De natuurkundige wetten hebben vaak de neiging om de beelden die we in onze gedachten hebben te dwarsbomen. De natuurkunde waar we hier mee te maken hebben is het feit dat als we dichter bij ons onderwerp komen, onze scherptediepte steeds kleiner wordt. Helaas is steeds verder diafragmeren vaak geen optie omdat dan diffractie de kwaliteit van je beeld nadelig kan beïnvloeden, zeker bij de meest kleine diafragma waarden.
Een ander nadeel, met name bij macro fotografie, is het onrustig worden van de achtergrond. Vaak is een egale achtergrond, die je alleen krijgt bij een open diafragma, aangenamer voor het beeld. Focus stacking kan je uitkomst zijn in dit soort situaties. We kunnen nu beeld maken waarbij je gehele onderwerp scherp wordt weergegeven, maar waarbij de achtergrond nog steeds mooi vervaagd wordt weergegeven.
dankzij de laatste versies van Adobe Lightroom 6 en Photoshop CC is dit ook nog eens kinderlijk eenvoudig toe te passen.

Aan de slag met focus stacking!

De opnamen

Wat we nodig hebben is een statief en een camera, hoe steviger het statief, hoe beter het resultaat zal worden. De kleinste afwijkingen in je opnames kan er voor zorgen dat het samenvoeg en gelijkrichten van de beelden moeilijker gaat worden. Als je je onderwerp in beeld hebt, zet je de camera in de volledig handmatige stand. Zo krijg je een gelijke serie beelden die het uiteindelijke eindresultaat beter maakt. Dus: handmatige ISO, diafragma, sluitertijd, maar OOK manuele focus!

De afweging voor je diafragma is waarschijnlijk de meest belangrijke die je moet maken, het bepaald onder meer het aantal beelden dat je moet maken, maar ook het resultaat van je uiteindelijke focus stack. Je kan er voor kiezen om gebruik te maken van het optimale diafragma van je lens, dus die waarde waarbij je het scherpste beeld krijgt. Ikzelf kies vaak voor het diafragma waarbij ik de mooie zachte achtergrond behoudt.

Als je je keuze bepaald hebt, is het proces zelf vrij eenvoudig. Je werkt 1 richting op: van achter naar voren of van voor naar achter. Je eerste beeld op de plaats waar je wilt dat je scherpe beeld begint en je laatste beeld op de plaats waar je wilt dat de scherpte eindigt. Afhankelijk van de dikte van je onderwerp, je diafragma en de foutmarge die je wilt hebben in je uiteindelijke foto kan dit in 3 tot 10-tallen beelden.

Nu je een set RAW beelden hebt kan je beginnen met de bewerking.

 

Editing

Ik gebruik een Engelstalige versie van Photoshop CC, maar ik verwacht dat je aan de hand van mijn beelden en uitleg je makkelijk je weg kan vinden in je eigen versie.

Stap 1:

Gebruik Adobe Bridge/Camera Raw  of Lightroom om je originele beelden te vinden. Als je ze gevonden hebt, kan je hier al je RAW beelden bewerken om aanpassing te maken in belichting, schaduwen, hoge lichten e.d. Let er hierbij op dat je alle beelden op precies dezelfde manier bewerkt of je eindbeeld zal afwijkingen vertonen!

Stap 2:

Nu je je beelden uitgezocht hebt, kan je ze importeren in Photoshop CC als individuele lagen. In Bridge gaat dit met “Tools > Photoshop > Load Files into Photoshop Layers”. In Lightroom vindt je dit terug onder “Photo > Edit In > Open as Layers in Photoshop”.
Je kan de beelden ook direct in Photoshop laden door middel van “Files > Scripts > Load files into stack”, het voordeel is dat je hier gelijk een vinkje kan zetten bij “attempt to automatically align source images”

focus stacking laad scherm
Laadt je beelden in afzonderlijke lagen. Zorg dat je een vinkje zet bij “attempt to automatically align layers”

 

Stap 3:

Als je de beelden nog niet automatisch hebt uitgelijnd moet je dat nu doen. Selecteer je lagen en gebruik Photoshops auto align layers. Daarna ga je naar edit > auto blend layers en je bent klaar.

focus stacking > auto blend layers
Selecteer alle lagen en gebruik de blend layers functie in Photoshop. Gebruik “Stack Images”en zorg dat “Seamless Tones and Colors” ook aangevinkt is.

Stap 4:

Het is net een toverkunstje, maar als het goed is heb je nu een aardig spectaculair beeld waarmee je aande slag kan gaan. Het kan zijn dat sommige lagen niet goed ingevoegd zijn en nog aanpassing vragen aan je masker. Maar normaal gesproken is je beeld klaar om verder bewerkt te worden.

focus stacking; maar een deel wordt gebruikt in het samengevoegde beeld
Zoals je hier ziet wordt er per foto maar weinig informatie gebruikt.

Zolang je goed plant hoe je beeld eruit moet komen te zien, kan dit in sommige situaties van pas komen. Je zult het vast niet iedere dag gebruiken, maar voor noodgevallen is dit een handige truuk om onder de knie te krijgen. Veel plezier!

focus stacking; gecombineerd beeld
Het eindresultaat van de stack.

Leave a comment