NiSi V7 True Color CPL
NiSi staat bekend om haar uitstekende beeldkwaliteit; kwaliteit in zowel de natuurgetrouwe kleurweergave als het vastleggen van beelden met behoud van de optimale scherpte. Daarnaast is één van de redenen dat ik persoonlijk met NiSi werk, de continue zoektocht naar verbeteringsmogelijkheden van hun producten.
Na de V5 en V6 houders waar ik mee gewerkt heb is het inmiddels de beurt aan versie 7. Op 1 oktober 2021 werd namelijk de NiSi V7 True Color CPL gepresenteerd!
Als NiSi Benelux ambassadeur kreeg ik al wat eerder de beschikking over de verbeterde V7 houder en het nieuwe True Color polarisatiefilter. Uiteraard ben ik er zo snel mogelijk mee op pad gegaan richting mijn “local patch”; de kust van Zuid Holland
NiSi V7 True Color – Montage
Waar NiSi voorheen werkte met schroefdraad, is de introductie van de bajonet-sluiting wellicht de meest in het oog springende verbetering. Je legt het filter in de houder en met een korte slag draai je het filter vast. Ook het verwijderen is in een oogwenk gebeurd. Soms heb je geen behoefte aan een polariserend effect in je beeld en omdat het plaatsen en verwijderen zo eenvoudig gaat, kan je gewoon blijven fotograferen zonder dat je afgeleidt wordt door gefriemel met een schroefdraad.
NiSi heeft overigens nog nagedacht over magnetische oplossingen, maar ze zijn (gelukkig) nog steeds van mening dat een mechanische verbinding nog altijd de beste oplossing is. Bij interne tests is gebleken dat magnetische verbindingen lastiger los te krijgen waren en dat het gebruiksgemak van deze bajonet sluitingen aanzienlijk groter was.
Volgens mijn eigen ervaringen is het gebruiksgemak hiermee inderdaad flink verbeterd en ik hoop dat de andere polarisatiefilters te zijner tijd ook met dit bajonet systeem worden uitgerust. Mijn huidige polarisatiefilter, het NiSi Landscape CPL heeft een “Nitto” polariserende laag waardoor het polariserend vermogen 99,95% kan bereiken. Dit resulteerd in een hogere kleurverzadiging en betere contrasten. Gezien mijn eerdere ervaringen met dit filter zal het Landscape polarisatiefilter zeker een plaats in mijn tas behouden, maar hoe fijn zou het zijn als je in bepaalde situaties snel een alternatief polarisatie filter in kan zetten? Op deze manier kan je als fotograaf de juiste tool, op het juiste moment gebruiken.
In de video zie je hoe eenvoudig het filter te plaatsen en verwijderen is.
Mijn eerste indrukken met het NiSi True Color CPL zijn erg positief, zeker omdat het er inderdaad naar uitziet dat je beelden zeer natuurgetrouw weergegeven worden. Ik weet dat ik soms een roepende in de woestijn ben en dat “Instagram filters” met hoge verzadiging en dikke contrasten mode zijn……maar hoe fijn is het om thuis in ieder geval een natuurgetrouwe versie van de werkelijkheid te hebben!
NiSi V7 True Color – Bevestiging
Een verdere mechanische verbetering van de V7 houder is de intrede van een “multischroef”. Door de schroef uit te trekken, trek je het kopeen wieltje omhoog. Hierdoor kan je de filterhouder makkelijk aan je adapterring bevestigen of juist weer verwijderen. De tweede schroef zorgt ervoor dat je filterhouder fixeerd en hij niet per ongeluk kan gaan draaien of los kan komen. Dit syteem zagen we eerder in de S6 houder en heeft nu ook zijn weg gevonden in de de V7 houder.
NiSi True Color CPL – Polarisatie filter
Het membraan voor dit polarisatiefilter is speciaal voor NiSi in Japan ontwikkeld en is exclusief voor NiSi beschikbaar. Het doel van dit polarisatiefilter is een natuurgetrouwe weergave waarbij het filter wel alle kleuren zo natuurgetrouw mogelijk doorlaat, maar niets toevoegd. What you see is what you get.
Nu is het testen van een polarisatiefilter in het veld geen makkelijke opgave, zeker niet in een dynamische omgeving als aan de kust van Nederland. Niet allen veranderd het licht van seconde tot seconde door veranderingen in het wolkendek en positie van de golven, ook de polariserende werking van het filter is iedere paar graden draaiing weer anders. Zo goed en kwaad als het kon heb ik wel wat vergelijkend beeld kunnen maken.
Onderstaande beelden komen rechtstreeks uit de camera, een Pentax 645Z middenformaat camera met een groot dynamisch bereik en natuurgetrouwe kleurweergave, en zijn niet nabewerkt. In het eerste voorbeeld zie je dat het filter inderdaad geen invloed heeft op de kleurtemperatuur en kleurbalans.
Dit tweede voorbeeld vergelijkt het NiSi True Color CPL met het NiSi landscape CPL.
Het beeld links laat de kleuren zien zoals ik ze me herinner. Het rechter beeld oogt wat warmer en heeft iets meer verzadiging. Dit effect kan overigens versterkt worden door het filter wat meer te laten polariseren.
Ik heb in gecontroleerde omstandigheden thuis nog een studio vergelijking gemaakt. Hiervoor is de Pentax 645Z gebruikt in de neutrale setting voor natuurgetrouwe weergave. De witbalans is ingesteld op 5500 Kelvin, de witbalans van de LED lampen ook op 5500 Kelvin. Verder waren er geen andere lichtbronnen in de studio aanwezig.
En tot slot nog een paar beelden met de NiSi True Color CPL in prachtige omstandigheden aan de kust.