Review Sirui ST-124
De Sirui ST-124 op het strand van Wassenaar

Review Sirui ST-124 met ST-10 balhoofd

P.S. Om gelijk de review over de Sirui ST-124 te lezen kan je hier klikken

Maar eerst: Vanaf statief of uit de hand?

Wellicht behoor je tot de groep fotografen die graag vanuit de hand fotograferen. Het gevoel van snelheid en flexibiliteit spreekt je aan en je hoeft ook geen statief mee te zeulen. Een stijl van fotografie met op het oog alleen plussen. Laten we eerlijk zijn, ook ik fotografeerde lange tijd zonder statief.
Totdat later het besef groeide dat een statief je in staat stelt om veel meer vormen van fotografie te beoefenen; denk aan avondfotografie of landschapsfotografie met langere sluitertijden en bijvoorbeeld water. Nu ik eraan denk, mijn lightpainting was ook nooit van de grond gekomen!

Tip: Mijn eerste statief was een extreem goedkoop plastic exemplaar van Velbon. Dit bleek natuurlijk een miskoop te zijn; een goed statief is namelijk een investering die erg lang meegaat; veel langer dan de gemiddelde camera zelfs!

De meest belangrijke kenmerken van een statief

Stabiliteit

Over het algemeen geldt dat een statief stabieler is als het zwaarder is. Een te licht statief, is makkelijk om mee te nemen, maar zal voor de meest zware camera-lens combinaties niet geschikt zijn. Een te zwaar statief zal je wellicht weerhouden hem mee te nemen op wandeltochten.
Het is een afweging die iedere fotograaf voor zichzelf moet maken. Gebruik je hem om incidenteel een vakantiefoto te maken? Of heb je toch ambities om je te specialiseren in het fotograferen van vogels met langs lenzen? Iedere vorm van fotografie heeft zijn eigen, bijpassende statief.

Over het algemeen adviseer ik een degelijk en stabiel statief aan. Hiermee kan je in veel situaties aan de slag. Ook in meer extreme situaties zoals bijvoorbeeld wind aan zee. En ook bij macrofotografie is stabiliteit belangrijk. Een omkeerbare midden kolom is dan een pré om laag bij de grond te kunnen werken.
Het juiste statief is vaak het verschil tussen een scherpe- of onscherpe foto en kan je een hoop ergernis besparen. Bovendien zet je je kostbare camera toch liever op een degelijk statief?

Hoogte

De minimale hoogte van een statief is belangrijk omdat lage standpunten vaak erg veel diepte en details aan je foto’s kunnen toevoegen. Denk aan reflecties in plassen en schelpen op het strand. Een laag standpunt versterkt vaak je beeld.
De macrofotografen onder ons weten natuurlijk ook dat veel onderwerpen zich vaak dicht bij de grond bevinden. Voor het meest aansprekende beeld, wil je dan vaak op ooghoogte met je onderwerp fotograferen.

Er zijn twee oplossingen om je camera laag bij de grond te krijgen. Statieven zonder midden kolom waarbij je camera vaak zo’n 15 centimeter boven de grond geplaatst kan worden. Of de statieven waarbij de midden kolom omgedraaid kan worden, je kan de camera dan zelfs een paar millimeter boven de grond laten zweven.

De maximale hoogte van een statief wordt bepaald door de lengte van de poten en het aantal secties. Heeft je statief een midden kolom? Dan kan je deze gebruiken om je camera nog wat hoger te plaatsen. Let wel, een uitgeschoven midden kolom is altijd iets minder stevig. Wel vind ik het altijd prettig als ik met een rechte rug kan fotograferen en met mijn lengte van 186cm, zoek ik dan ook vaak een statief met een minimale hoogte van 170cm.

Het Sirui ST-10 balhoofd op de ST-124

Poten

De meeste statieven zijn samengesteld uit 3 of 4 secties. Een statief met 4 secties is ingeklapt wat korter dan zijn variant met 3 secties en is daardoor wat makkelijker mee te nemen. Hij is door de extra sluiting wel iets minder stabiel. Zelf kies ik zonder uitzondering altijd voor de meest stabiele variant; 3 secties in plaats van 4 secties.

Er zijn systemen met clips om je poten los en weer vast te zetten, maar zelf ben ik een groot voorstander van de draaisluitingen. Met 1 draai van mijn hand heb ik dit soort sluitingen los- of vastgedraaid. Er zijn tegenwoordig ook varianten waarbij de schroefdraad beschermd wordt door een extra rubber ring waardoor vocht en zand minder makkelijk voor schade kunnen zorgen.

Maximaal draaggewicht

De meeste statieven kunnen tegenwoordig de standaard camera-lens combinaties prima dragen. Kijk voor de zekerheid altijd even naar het draaggewicht en bedenk wat je zwaarste camera-lens combinatie weegt. Zelf vermenigvuldig ik dit altijd maal vier om tot het minimale draaggewicht te komen dat ik zelf zou willen inzetten. Het draaggewicht zegt namelijk ook iets over de stabiliteit bij veel wind. En laat ik nu vaak op een winderig strand werken!

Het type kop

De statiefkop is een zeer belangrijk gedeelte van je statief. Het is de koppeling tussen je camera en het statief. De statiefkop bepaalt hoe je je toestel kan bewegen op het statief om de juiste  compositie te bepalen.
Er zijn verschillende type statiefkoppen beschikbaar. Welk statiefkop jij nodig hebt, hangt af van de gebruikssituatie. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste statiefkoppen.

Balhoofd

Balhoofden zijn de meest gebruikte statiefkoppen voor fotografie. Het plaatje waar je camera op is bevestigd, staat op een balhoofd dat je alle kanten op beweegt. Door aan een schroef te draaien, zet je de kop in de gewenste richting. Vervolgens zet je de statiefkop vast.
De wat meer veelzijdige balhoofden hebben ook een zogenaamde frictieknop, waarmee je de weerstand van het balhoofd kan instellen. Een balhoofd is een echte alleskunner en is over het algemeen prima om te gebruiken. Zeker als je net begint is het fijn om je camera met 1 knop te kunnen positioneren.

Driewegkop

Een driewegkop biedt wat meer mogelijkheden dan een balhoofd. Deze statiefkop is in drie richtingen aan te passen. Hiermee beweeg je de camera afzonderlijk op verschillende assen. Op deze manier bepaal je heel specifiek de richting van de camera. Het duurt langer om aanpassingen te maken aan je compositie. Wel kun je uiteindelijk wat preciezer werken.

Vloeistofkop

Met een vloeistofkop zorg je ervoor dat de camera niet gefixeerd is op het statief. Wanneer je de camera beweegt, worden de bewegingen vanuit de vloeistofkop licht vertraagd. Hiermee voorkom je dat de beelden schokkerig en trillerig worden. Vooral geschikt voor het zogenaamde pannen en voor filmers

Gimbal

Een statief met daarop een gimbal zorgt ervoor dat de horizon altijd recht blijft. De gimbal stabiliseert je camera zodat hij bij elke beweging recht blijft staan. Er zijn elektronische gimbals beschikbaar, maar ook eenvoudigere versies die de camera recht houden rond het zwaartepunt.

Draagvermogen van je statiefkop

De statiefkop heeft, net als bij een statief, een maximaal draagvermogen dat uitgedrukt wordt in kilogrammen. Zorg ervoor dat de kop het gewicht van jouw camera, je zwaarste lens en je flitser of veld-monitor makkelijk kan dragen. Persoonlijk pas ik Mike’s regel van 4 weer toe. Het draagvermogen moet minimaal 4 keer het gewicht van mijn zwaarste set zijn.

Het koppelingsplaatje

Geen enkele set kan zonder snelkoppelingsplaat. Wat is dit zal je denken? Het is een klein plaatje dat je onder je camera schroeft en er eigenlijk altijd onder laat zitten. Vervolgens kun je die plaat in je statiefkop vastzetten zodat je je camera snel op je statief kan zetten of juist eraf kan halen. Zonder snelkoppelingsplaat duurt het een stuk langer om de camera op het statief te plaatsen en dat betekent in de praktijk vaak frustratie en momenten missen.
Het meest gebruikte systeem is Arca Swiss en is compatibel met vrijwel alle merken. Handig als je eens een statief moet lenen van een collega fotograaf.

De Sirui ST-125 of ST-124 bieden beiden de bewezen weathersealing uit de eerder gelanceerde W-lijn

De Sirui ST-124 met ST-10 statiefkop

Als ambassadeur voor Sirui Benelux kreeg ik de beschikking over een nieuw statief binnen de zeer uitgebreide statieven lijn van Sirui; de ST-124 met een ST-10 balhoofd.
Een waar meesterstukje van Sirui waar een aantal nieuwe features in terug te vinden zijn. Mooi om zien dat Sirui blijft innoveren.

Design van de Sirui ST-124

Bij het uitpakken valt gelijk op dat het statief smal is, extreem smal zelfs! Door een nieuw ontworpen, driehoekige midden kolom, sluiten de poten zeer strak tegen deze kolom aan. Er zit daardoor weinig ruimte tussen de onderdelen. Dat resulteert in een mooi compact design. Hij is zelfs niet veel dikker dan en waterfles.
Naast de iets langere Sirui ST-124 is er een kortere uitvoering, de SIrui ST-125. Fijn dat er direct een alternatief wordt aangeboden voor de fotografen die nog meer compactheid nodig hebben.

Het statief wordt geleverd met een vaste midden kolom welke binnen enkele seconden omgedraaid kan worden zodat een laag standpunt bereikt kan worden. Als je het statief in de gebruikelijke oriëntatie gebruikt, komt de haak onder de midden kolom van pas om bijvoorbeeld je fototas aan te hangen. Dit geeft nog net wat extra stabiliteit.

Ook nieuw voor Sirui zijn de extra schroefdraden in de zijkant van de top. Op deze punten kunnen extra accessoires als telefoon-, tablet of paraplu houders bevestigd worden.
De draaisluitingen van het statief zijn geheel conform de weatersealed “W” lijn van Sirui afgewerkt met een kunststof ring om water en zand buiten te sluiten.
De stand van de poten kan eenvoudig aangepast worden door de vergrendelingsclips uit te trekken. Ze blijven dan in hun uitgetrokken positie staan totdat je de poten in hun nieuwe stand hebt gezet.
En last but not least- de rubber voeten (handig op een egale ondergrond) kunnen door eraan te draaien voorzien worden van spikes (handig in de natuur).

Sirui ST-124, ST-10 kop en een Pentax K-1 met 24-70/2.8 lens

De Sirui ST-10 kop

Wat gelijk opvalt aan de kop is de dubbele schroef waarmee je het meegeleverde Arca Swiss plaatje vastzet. Wat blijkt nu? Als je alleen de kleine blauwe schroef loszet, zal je camera horizontaal rond kunnen draaien zonder dat de horizon in je compositie scheef komt te staan. Ontzettend handig om een serie beelden te maken die later als panorama aan elkaar gezet kunnen worden.

Ook nieuw zijn de twee vleugels aan de stelschroef. Het geeft net even die extra grip om je kop vast- of los te draaien. Het lijkt voor de hand liggend, maar voor mij een eerste keer dat ik dit zie bij Sirui.

Daarnaast heeft de Sirui ST-10 maar liefst twee inkepingen om je camera snel in de portretstand te zetten. Een schaalverdeling voor nauwkeurig 360 graden pannen ontbreekt natuurlijk niet.

De Sirui ST-124 in het gebruik

Normaal gebruik ik met mijn Pentax Full-frame en middenformaat camera’s de statieven uit de Reporter lijn van Sirui, dus het werken met een compact statief was een verademing voor me.
Het statief past makkelijk in de zijkant van mijn fototas (Mindshift Backlight 36L) en is daardoor makkelijk mee te nemen.
Door de draaisluitingen staat hij binnen 10 seconden en ook het weer inschuiven is zo gebeurd.

Met het draagvermogen van 12 kilo voor het statief en 30 kilo voor de kop richt Sirui zich met deze combinatie duidelijk op de markt voor de mirrorless camera’s. Deze zijn vaak wat lichter en hebben niet meer die zware statieven van vroeger nodig.
Dat wil niet zeggen dat dit statief niet geschikt is voor de DSLR’s. Verre van. De combinatie van mijn fullframe Pentax K-1 en 24-70/2.8 lens draagt hij met gemak. Als ik gebruik maak van de statiefplaat op mijn 70-200/2.8 zodat de set gebalanceerd is, kan de ST-124 ook met het gewicht van ruim 2.5 kilo goed overweg.

De Sirui ST-124 aan de zijkant van de Mindshift Backlight 36L

Conclusie over de Sirui ST-124

De pluspunten:

  • Compact en lichtgewicht
  • Weatersealed sluitingen
  • Panoramafunctie in het balhoofd
  • Omkeerbare midden kolom
  • Dubbele inkepingen voor portretstand
  • Bevestigingspunten voor accessoires
  • Draaiknoppen voorzien van vleugels
  • Spikes verwerkt in de rubber voetjes
  • Geschikt voor combinaties tot ongeveer 2.5 kilo

De verbeterpunten:

  • Geen deelbare midden kolom (zoals in de Sirui W-2204)
  • Statiefplaatje bevestigen/verwijderen heeft twee handelingen nodig

Met de Sirui ST-124 en de bijbehorende ST-10 kop heeft Sirui een innovatief statief ontwikkeld speciaal voor de gebruikers van mirrorless camera’s. Hij is compact, biedt een prima draagvermogen en is zeer gebruiksvriendelijk door zijn nieuwe draaiknoppen. De weather sealing van de draaisluitingen is een groot voordeel als je regelmatig in het zand of bij zout water aan het fotograferen bent.
Wandel je veel met je fotospullen en wil je toch een hoogwaardig statief met een prima stabiliteit? Dan is dit statief zeker geschikt!
Welk Sirui type je ook kiest, een aantal zaken hebben ze allemaal met elkaar gemeen: 100% gebruiksgemak, goed ontwerp en hoogwaardige samenstelling. Sirui staat bovendien garant voor perfecte dienstverlening en biedt levenslange garantie op haar statieven.

Overweeg je het statief aan te schaffen en heb je nog vragen? Je kan me altijd bereiken voor additioneel advies.
Door mijn goede relatie met Sirui zijn de statieven ook rechtstreeks bij mij te bestellen. Ze worden op werkdagen normaal binnen 24 uur vanuit de importeur verzonden.

Related Posts

Leave a comment