Samyang 24mm tilt-shift
Hoewel ik de Samyang T-S 24mm f/3.5 ED AS UMC al enige tijd in mijn bezit heb, was er tot dusverre nog geen situatie die het gebruik van deze lens noodzakelijk maakte.
Vaak gokte ik verkeerd bij een tripje naar de kust en bleek mijn gedroomde zonsondergang in het water te vallen….. een dikke band bewolking blokkeerde de zon op het beste moment.
Maar de lens ging wel vaak mee en vandaag was ik daar erg blij mee. Hij behoeft namelijk enige oefening voordat je ins- en outs door hebt.
Er zijn van deze lens inmiddels meerdere reviews te vinden op het internet en voor specifieke vragen kan je ook terecht bij Samyang Benelux.
De prijs-kwaliteit van deze lens is volgens alle testen en reviews zonder meer uitstekend. Wat mij echter trek in deze lens zijn de artistieke mogelijkheden.
Tilt-shift lenzen worden natuurlijk hoofdzakelijk voor architectuur fotografie gebruikt. Deze gespecialiseerde lenzen kunnen horizontaal, verticaal en in een hoek bewegen waardoor je het perspectief en de focus kunt beïnvloeden. Geen rechte lijnen meer of gebouwen die lijken om te vallen.
Meer scherptediepte
Eén van de redenen waarvoor ik de tilt-shift aan de set lenzen heb toegevoegd is voor het vergroten van de scherptediepte bij landschapsfotografie. Afhankelijk van je diafragma, je brandpuntafstand en je geselecteerde focuspunt is er een gedeelte voor en na het focuspunt scherp.
Als je één of meerdere elementen in de voorgrond plaatst en je wilt de achtergrond ook scherp hebben dan ontkom je er niet aan om het diafragma te verkleinen. Dit heeft als negatief effect dat de lens (door diffractie) mogelijk iets minder scherp wordt.
Een andere veelgebruikte techniek is het toepassen van een focusstack, waarbij een serie beelden in de nabewerking samengevoegd worden.
Zelf probeer ik zoveel mogelijk in de camera te doen en de Samyang 24mm tilt-shift gaat me daar bij helpen!
Normaal gesproken loopt de scherptediepte evenwijdig aan de sensor, maar je voorgrond en achtergrond bevinden zich vaak in een diagonale lijn (anders blokkeert de voorgrond de achtergrond) waardoor je scherptediepte vaak niet toereikend is voor een scherp beeld van voor tot achter.
Door gebruik te maken van de tilt functie van de lens en deze dus te kantelen kun je het scherptedieptevlak weer meer in lijn brengen met je onderwerpen, waardoor je meer van de voor- en achtergrond scherp in beeld kunt krijgen zonder het diafragma te vergroten. Handig!
Het ‘tilt-shift’ effect
Een andere toepassing van deze tilt-shift lens is het effect dat je krijgt door het verleggen van de focus. Waarschijnlijk wel bekend door de city-scapes die je ziet waarbij het lijkt alsof je de wereld in miniatuur bekijkt. Grote 10 tons vrachtwagens krijgen dan de uitstraling van een modelautootje .
In de natuur kan het verleggen van je focuspunt natuurlijk ook andere beelden dan normaal opleveren. Een ontdekkingsreis die ik graag de komende maanden ga maken!
Eerste ervaringen
Door zijn mechanische constructie heeft een tilt-shift lens geen autofocus functie en het scherpstellen gebeurd dus handmatig. Uiteraard gebruiken we hiervoor het statief, zeker omdat de bediening van de verschillende knoppen dan ook een stuk handiger gaat.
Zelf heb ik gemerkt dat ik de beste resultaten krijg als ik gebruik maak van live-view op 100% vergroting.
In de natuur komt het niet zo nauw, maar wil je bij interieur of architectuur fotografie zo min mogelijk vertekening? Zorg dan dat je door middel van een waterpasje (overigens heerlijk dat dat bij alle Pentax camera’s in ingebouwd!) waarbij je zowel de horizontale als de verticale verschuiving kunt zien, dat je camera helemaal recht staat.
Het verschuiven en kantelen van de lens heeft gevolgen voor de belichting, er zal namelijk minder licht op je sensor vallen als de lens in een hoek gekanteld staat. Zelf stel ik de belichting dus pas in als de lens in de juiste stand staat.
ik maak zelf gebruik van filters met deze tilt-shift lens, maar met extreme hoeken kan een deel van de filterbehuizing in beeld komen. Iets om goed in de gaten houden als je hiermee aan de slag gaat.
Hoewel ik als fotograaf normaal vrij snel aan de slag ga met mijn composities en belichtingen, vergt deze lens echt wel wat meer aandacht voor een vlekkeloze uitvoering. De focus luistert erg nauw en de beste resultaten krijg ik rond de f14 en f16.
Maar het is zeker een lens die nu al een plaats heeft verdient tussen de rest van mijn apparatuur. Deze blog wordt dus ongetwijfeld nog eens vervolgt!